Żłobek Miejski w Ostródzie funkcjonuje od stycznia 2017r. Do żłobka uczęszcza 48 dzieci w wieku do 3 lat. Kadra placówki to wykwalifikowane opiekunki, pielęgniarka, kucharki, pracownicy obsługi i administracji. Celem naszej wspólnej pracy jest zapewnienie dobrej jakości usług żłobka, dbania o bezpieczeństwo i zdrowie dzieci, realizacja czynności opiekuńczych poszerzona o działania edukacyjne wspierające wszechstronny rozwój dziecka, nauka przez aktywne działanie, stymulowanie całościowego, harmonijnego rozwoju dziecka zgodnie z jego indywidualnym tempem, rozwijanie samodzielności poprzez kształtowanie czynności samoobsługowych i higienicznych.
Żłobek jest czynny od poniedziałku do piątku w godzinach od 6.30 do 16.30
1. Ramowy rozkład dnia pobytu dziecka w Żłobku:
Prace porządkowe w sali.
Zabiegi higieniczne i czynności samoobsługowe.
Zabawy integracyjne, ruchowe ze śpiewem.
10:00-10:15 – Drugie śniadanie.
10:15-10:30 – Czynności higieniczno-sanitarne po posiłku jak i przed zajęciami.
Zabawy ruchowe tematyczne, konstrukcyjne. Zabawa w formie ćwiczeń.
Słuchanie muzyki relaksacyjnej, kołysanek. Czytanie książek.
14:00-14:30 – Podwieczorek.
2. Warunki lokalowe, wyposażenie placówki
- Aranżacja przestrzeni i wyposażenie uwzględniające potrzeby rozwojowe dzieci w różnym wieku,
- Komfortowe warunki – przestronne sale do zabawy, sypialnia, każda z sal posiada łazienkę dostosowaną dla dzieci oraz łazienkę dla personelu,
- Sale wyposażone w certyfikowane meble, zabawki przyjazne, bezpieczne,
- Ogród i taras do zabaw na świeżym powietrzu.
3. Współpraca z rodziną dziecka
- Relacje z rodzicami opierają się na szacunku, wsparciu i partnerstwie,
opiekunowie i rodzice mają możliwość komunikowania się i wymieniania informacji na temat dziecka ( poznawanie ulubionych zajęć, upodobań i antypatii dziecka, - Organizowanie regularnych spotkań opiekunów z rodzicami,
oraz dokumentowanie współpracy z rodzicami, - Podejmowanie starań w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych żłobka i rodziny,
- Przekazywanie rodzicom informacji dotyczących procesu rozwoju dzieci oraz stanie gotowości przedszkolnej.
4. Oferta edukacyjna – warunki do zabaw, planowanie i dokumentowanie pracy z dziećmi
- Planowanie pracy w oparciu o wiedzę na temat prawidłowości rozwoju małych dzieci i ich potrzebach.
- Dokumentowanie pracy przez opiekunów poszczególnych oddziałów.
- Dzieci mają zapewnione warunki do różnorodnych form, kreatywnych zajęć i zabaw:
– Zabawy plastyczno-techniczne: dzieci malują, rysują, tworzą formy przestrzenne. Zajęcia mają na celu rozwój motoryki małej i koordynacji wzrokowo-ruchowej, wpływają korzystnie na rozwój twórczego myślenia oraz poprawiają koncentrację uwagi.
– Bajkoterapia: zajęcia z elementami terapii przez bajki o charakterze relaksacyjnym, psychoterapeutycznym lub psychoedukacyjnym. Pomagają dziecku zrozumieć siebie i świat- wprowadzają ład, pokazują normy i reguły nim rządzące, budują poczucie bezpieczeństwa. Odpowiednio dobrane i opowiedziane bajki mogą pomóc w radzeniu sobie z emocjami powstałymi na skutek niepomyślnych zdarzeń, pomagają odreagować napięcia.
– Ćwiczenia relaksacyjne i odprężające zgodnie z koncepcją Marty Bagdanowicz: zabawy mające na celu kształtowanie umiejętności orientacji w przestrzeni, dostarczające bodźców dotykowych, uczące rozpoznawania części ciała, tworzące więzi emocjonalne między dziećmi i opiekunami.
– Zabawy usprawniające mowę ułatwiające przezwyciężanie trudności rozwojowych związanych z nabywaniem umiejętności prawidłowej mowy dzieci, gimnastyka buzi i języka rozwijająca i usprawniająca aparat mowy dziecka.
– Zabawy muzyczno- ruchowe: rytmika, gimnastyka, taniec, śpiew, zajęcia mają na celu rozwój motoryczny dzieci, rozwijają koordynację ruchową oraz werbalno- ruchową, przyspieszają nabywanie umiejętności płynnego wypowiadania się.
– Zabawy edukacyjno-wychowawcze polegające na nauce czynności samoobsługowych, uczące higieny osobistej, zachęcają do samodzielności i wdrażają do społecznego funkcjonowania.